Tips van de examinator van het CBR

Je rijexamen draait niet om perfecte rondjes rijden of trucjes laten zien. Het gaat erom dat jij laat zien dat je veilig en zelfstandig kunt rijden. Dat checkt de examinator op zeven punten. Klinkt misschien serieus, maar met de juiste focus valt het reuze mee.

Wegrijden lijkt simpel, maar dit is meteen een moment waarop veel leerlingen te slordig zijn. Zorg dat je je auto onder controle hebt, kijk goed om je heen en vergeet geen richting aan te geven. Niemand zit te wachten op een bijna-botsing bij het wegrijden.

Op rechte stukken of in bochten gaat het vooral om ruimte en overzicht. Houd afstand, check vooruit wat er kan gebeuren en pas je snelheid slim aan. Vlot waar het kan, rustig waar dat nodig is.

Kruispunten zijn berucht. Hier gaat het om vooruit kijken, je snelheid goed kiezen en laten zien dat je de regels snapt. Laat ook duidelijk merken wat je van plan bent. Richting aangeven is geen optie, het is een must.

Tips van de examinator van het CBR

Je rijexamen draait niet om perfecte rondjes rijden of trucjes laten zien. Het gaat erom dat jij laat zien dat je veilig en zelfstandig kunt rijden. Dat checkt de examinator op zeven punten. Klinkt misschien serieus, maar met de juiste focus valt het reuze mee.

Wegrijden lijkt simpel, maar dit is meteen een moment waarop veel leerlingen te slordig zijn. Zorg dat je je auto onder controle hebt, kijk goed om je heen en vergeet geen richting aan te geven. Niemand zit te wachten op een bijna-botsing bij het wegrijden.

Op rechte stukken of in bochten gaat het vooral om ruimte en overzicht. Houd afstand, check vooruit wat er kan gebeuren en pas je snelheid slim aan. Vlot waar het kan, rustig waar dat nodig is.

Kruispunten zijn berucht. Hier gaat het om vooruit kijken, je snelheid goed kiezen en laten zien dat je de regels snapt. Laat ook duidelijk merken wat je van plan bent. Richting aangeven is geen optie, het is een must.

Tips van de examinator van het CBR

Je rijexamen draait niet om perfecte rondjes rijden of trucjes laten zien. Het gaat erom dat jij laat zien dat je veilig en zelfstandig kunt rijden. Dat checkt de examinator op zeven punten. Klinkt misschien serieus, maar met de juiste focus valt het reuze mee.

Wegrijden lijkt simpel, maar dit is meteen een moment waarop veel leerlingen te slordig zijn. Zorg dat je je auto onder controle hebt, kijk goed om je heen en vergeet geen richting aan te geven. Niemand zit te wachten op een bijna-botsing bij het wegrijden.

Op rechte stukken of in bochten gaat het vooral om ruimte en overzicht. Houd afstand, check vooruit wat er kan gebeuren en pas je snelheid slim aan. Vlot waar het kan, rustig waar dat nodig is.

Invoegen en uitvoegen? Dat zijn de momenten waarop je laat zien of je echt meedoet met de rest van het verkeer. Kijk om je heen, kies het juiste moment en zorg dat je snelheid klopt. En belangrijk: je mag niemand hinderen.

Inhalen en rijstrook wisselen vragen lef en overzicht. Kijk goed, bepaal je moment en laat duidelijk zien wat je gaat doen. Doe het vlot en netjes, zodat niemand hoeft te gissen wat jij van plan bent.

Bijzondere weggedeelten, zoals zebrapaden en rotondes, zijn er om te testen of jij snapt dat je niet alleen op de weg bent. Let op je snelheid, kijkgedrag en vooral voorrang verlenen.

En dan de bijzondere verrichtingen. Bocht achteruit, fileparkeren of iets anders: je krijgt er twee. De examinator wil zien dat je de auto onder controle hebt, rustig blijft en rekening houdt met het verkeer om je heen. Rustig uitvoeren is veel beter dan gehaast stuntelen.

Kortom, zeven checks, maar allemaal draaien ze om hetzelfde: overzicht, controle en meedoen met het verkeer. Geen robotgedrag, maar laten zien dat je zelfstandig en veilig rijdt. Doe je dat, dan zit je goed.

Invoegen en uitvoegen? Dat zijn de momenten waarop je laat zien of je echt meedoet met de rest van het verkeer. Kijk om je heen, kies het juiste moment en zorg dat je snelheid klopt. En belangrijk: je mag niemand hinderen.

Inhalen en rijstrook wisselen vragen lef en overzicht. Kijk goed, bepaal je moment en laat duidelijk zien wat je gaat doen. Doe het vlot en netjes, zodat niemand hoeft te gissen wat jij van plan bent.

Bijzondere weggedeelten, zoals zebrapaden en rotondes, zijn er om te testen of jij snapt dat je niet alleen op de weg bent. Let op je snelheid, kijkgedrag en vooral voorrang verlenen.

En dan de bijzondere verrichtingen. Bocht achteruit, fileparkeren of iets anders: je krijgt er twee. De examinator wil zien dat je de auto onder controle hebt, rustig blijft en rekening houdt met het verkeer om je heen. Rustig uitvoeren is veel beter dan gehaast stuntelen.

Kortom, zeven checks, maar allemaal draaien ze om hetzelfde: overzicht, controle en meedoen met het verkeer. Geen robotgedrag, maar laten zien dat je zelfstandig en veilig rijdt. Doe je dat, dan zit je goed.

Kruispunten zijn berucht. Hier gaat het om vooruit kijken, je snelheid goed kiezen en laten zien dat je de regels snapt. Laat ook duidelijk merken wat je van plan bent. Richting aangeven is geen optie, het is een must.

Invoegen en uitvoegen? Dat zijn de momenten waarop je laat zien of je echt meedoet met de rest van het verkeer. Kijk om je heen, kies het juiste moment en zorg dat je snelheid klopt. En belangrijk: je mag niemand hinderen.

Inhalen en rijstrook wisselen vragen lef en overzicht. Kijk goed, bepaal je moment en laat duidelijk zien wat je gaat doen. Doe het vlot en netjes, zodat niemand hoeft te gissen wat jij van plan bent.

Bijzondere weggedeelten, zoals zebrapaden en rotondes, zijn er om te testen of jij snapt dat je niet alleen op de weg bent. Let op je snelheid, kijkgedrag en vooral voorrang verlenen.

En dan de bijzondere verrichtingen. Bocht achteruit, fileparkeren of iets anders: je krijgt er twee. De examinator wil zien dat je de auto onder controle hebt, rustig blijft en rekening houdt met het verkeer om je heen. Rustig uitvoeren is veel beter dan gehaast stuntelen.

Kortom, zeven checks, maar allemaal draaien ze om hetzelfde: overzicht, controle en meedoen met het verkeer. Geen robotgedrag, maar laten zien dat je zelfstandig en veilig rijdt. Doe je dat, dan zit je goed.